CINTA ALLAH YANG HAKIKI

Monday, 17 September 2012

...Ayat-ayat Cinta Dari Allah...

Assalamualaikum....ya ukhti wa akhi....

7 AYAT-AYAT CINTA......

Sabda Rasulullah: "Barangsiapa yang menghafal dan mengamalkan 7 kalimah ini akan dimuliakan oleh ALLAH dan para malaikat serta diampunkan DOSA-DOSAnya walau sebanyak buih di lautan sekalipun.."

Insyaallah...

1) Ucapkanlah BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM di setiap kali hendak melakukan sesuatu perkara....

  

2) Ucapkanlah ALHAMDULILLAH setiap kali habis melakukan sesutu perkara....

 

3) Ucapkanlah ASTAGFIRULLAH jika tersilap mengatakan sesutu yang buruk...

  

4) Ucapkanlah INSYAALLAH jika ingin melakukan  sesuatu pada masa yang akan datang....

  

5) Ucapkanlah LAHAULAWALAQUAWWATAILLABILLAH bila tidak dapat melakukan sesuatu yang agak berat atau melihat sesuatu yang buruk...

  

6) Ucapkanlah INNALILLAH jika menghadapi musibah atau melihat kematian...

 

7) Ucapkanlah LA ILAHA ILLALLAH bacalah sepanjang siang dan malam sebanyak-banyaknya,,,,,

 



Insyaallah amalkanlah selalu semoga kita tergolong dikalangan orang yang terpilih oleh ALLAH...

Sabda Rasulullah : Siapa yang menyampaikan sesuatu ilu dan orang yang mengamalkannya maka dye memperoleh pahala walaupun sudah tiada dimuka bumi ini....

wallahualam...khas buat diri ana dan dirimu....<3

!! Pesanan buat kaum Adam diluar sana !!

~Pesanan buat kaum Adam~

Ada satu pesanan penting yang saya nak bagitau pada lelaki... Yang saya kira sangat-sangat penting.

Tolong jangan puji kecantikan seseorang wanita itu di hadapannya. Hatta, jangan puji apa-apapun berkaitan dengan diri seseorang wanita itu di hadapannya.

Tambah-tambah, jangan puji jika kamu menyukainya.

Kecuali dengan satu syarat,

Jika wanita itu isteri kamu, maka pujilah tanpa henti.

Tapi, jika tidak, JANGAN PUJI!!!!

Kenapa????

Kerana wanita itu SANGAT LEMAH dengan pujian.

Saya mohon, jangan rapuhkan hati seorang wanita dengan pujian.

Pujian itu boleh menghancurkan seorang wanita...

Membunuh kekentalan hati seorang wanita yang sememangnya sungguh lemah......

Jika tak tahan sangat nak puji, pujilah depan orang lain atau didlm hati. Jangan sampai dia tahu kamu sedang memujinya...

Tolong ya....mohon sangat2....

Wanita itu halus hatinya. Percikan pujian mampu membunga rasa, jiwa semakin terjentik apabila Syaitan membisik bersama.....

Kasihanilah kaum hawa. :')
 
 
 
Dari kaum hawa yang lemah... :(
wallahualam....Semoga ALLAH melindungi kaum hawa.....ALLHUMMA AAMIINN...<3

oooppss....maaf...!

Assalamualaikum....asiiffff....!!!
 
?"Maaf, baki anda tidak mencukupi untuk membuat panggilan.. sila isi semula..”

~•> Kita sering saja mendengar perkataan ini daripada operator telefon apabila kita kehabisan kredit..kan3....


**Cuba kita bayangkan. Suatu hari, satu suara berkata kepada kita <•~


“Maaf, pahala anda tidak mencukupi untuk membolehkan anda masuk ke syurga
 
## Subhanaallah..sungguh !! kita akan terpinar....##
Mari kita pimpin sahabat2 kita untuk bersama2 masuk ke syurga ALLAH...
 
 
 
 
 
 Insyallah..ALLAH permudahkan perjalanan kita ke syurga... ALLAHUMA AAMIIN....
لا إله إلا الله......... Tiada tuhan selain ALLAH...
Sahabat Nabi sallallahu alaihi wasallam...

Kisah Saidina Umar Al-Khattab melayan kerenah isterinya ...
Satu hari, seorang lelaki pergi ke rumah Saidina Umar Al-Khattab. Dia hendak mengadu yang isterinya pada hari itu naik angin kepadanya. Dia merasakan bahawa, isterinya tidak patut bersikap demikian pada seorang suami.


Sampai sahaja di pintu rumah Saidina Umar, dia mendengar isteri Saidina Umar memarahi Amirul Mu’minin. Lelaki itu terkejut.... Lantas, dia pun berpatah balik untuk pulang. Saidina Umar perasan akan kehadiran lelaki itu, dan terus memanggilnya semula.

Amirul mu'minin bertanya : 

“Wahai lelaki, apakah hajat kamu?”

Seorang lelaki menjawab:

“Aku ingin mengadu akan sikap isteriku yang memarahi aku, tetapi tidak sangka kau juga mempunyai masalah yang sama. Maka aku merasakan bahawa aku tidak patut mengadu kepadamu”
Saidina Umar tersenyum mendengar kata-kata lelaki itu. Dia pun berkata:


“Wahai lelaki, isteriku telah menjaga makan minumku, mendidik anak-anakku, dan mengurus rumahku sepanjang hidupnya. Maka apakah pantas untuk aku terasa apabila dia sekali sekala naik angin seperti hari ini?”


Lelaki itu tersenyap dengan sendirinya......


Lihat....kaum Adam... Saidina Umar Al-Khattab yang terkenal dengan sifatnya yang garang dan tegas, khalifah yang terkenal, parsi dan rome pun tunduk pada zaman kegemilangan beliau, tidak sedikit pun marah dengan isterinya yang melenting kepadanya. Malah berkata sesuatu yang amat lembut untuk suri hidupnya... :)
Masyaallah..sungguh cinta dan hormat dye akan isterinya sehingga sanggup mendengar lentingan isterinya dengan hati yang sabar dan tenang ....
Jadi....sebagai bakal suami atau sudah manjadi imam kepada isterinya...bersabarlah wahai kaum adam...:)...

Renung-renungkan....... selamat beramal....<3<3<3....

sweet nyerrr......
 
Photo: Kisah Saidina Umar Al-Khattab melayan kerenah isteri 
Satu hari, seorang lelaki pergi ke rumah Saidina Umar Al-Khattab. Dia hendak mengadu yang isterinya pada hari itu naik angin kepadanya. Dia merasakan bahawa, isterinya tidak patut bersikap demikian pada suami.

Sampai sahaja di pintu rumah Saidina Umar, dia mendengar isteri Saidina Umar memarahi Amirul Mu’minin itu. Lelaki itu terkejut. Lantas, dia pun berpatah balik, untuk pulang. Saidina Umar perasan akan kehadiran lelaki itu, terus memanggilnya semula. 

“Wahai lelaki, apakah hajat kamu?” 

“Aku ingin mengadu akan sikap isteriku yang memarahi aku, tetapi tidak sangka kau juga mempunyai masalah yang sama. Maka aku merasakan bahawa aku tidak patut mengadu kepadamu” 

Saidina Umar tersenyum mendengar kata-kata lelaki itu. Dia pun berkata: 

“Wahai lelaki, isteriku telah menjaga makan minumku, mendidik anak-anakku, dan mengurus rumahku sepanjang hidupnya. Maka apakah pantas untuk aku terasa apabila dia sekali sekala naik angin seperti hari ini?” 

Lelaki itu senyap. 

Lihat. Saidina Umar Al-Khattab yang terkenal garang dan tegas, khalifah yang terkenal, parsi dan rome pun tunduk pada zaman kegemilangan beliau, tidak sedikit pun marah dengan isterinya yang melenting. Malah berkata sesuatu yang amat lembut untuk suri hidupnya... :)

- MuslimNetwork.comSubhanaallah...tgk!! singa pun boleh melenting....heheheh....
Say::: untukdiri ana dan dirimu......<3
 
 

Sunday, 16 September 2012

Keikhlasan....:)

Assalamualaikum ya  abi..wa umi...akhi..ya ukhti wa muslimin wa muslimat... :)

Kita mulakan majlis kita dengan umul furqan....al-fatihah...

 

Alhamdulillah...semoga mak abah..kakak2..adk2..abg2 kat rumah dan  sahabat2 ana sihat selalu disisi ALLAH..Allahumma aamiinn... :)

Rindu nak tulis blog..towk dah masuk sem 2 kat Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS)... Sungguh cepat masa berlalu...Subhanaallah...Semoga hari2 yang berlalu membuat kita lebih bersemangat untuk menempuh hari yang akan datang...Insyaallah... بإذن الله....

Hari towk mok kongsi ilmu..tapi sikit jak lah...hehe..orang semenanjung buat2 paham jak lah...:)

Sering kali kita dengar... ikhlas x tok???... or ikhlas x nie??
Keikhlasan seseorang hanya Allah yang mengetahui....kita hanya mampu berserah kepada Allah...Seseorang manusia tidak tahu keikhlasan seseorang berada di tahap mana...semuanya...hanya ALLAH mengetahui...ia seumpama seperti "semut hitam berada di batu hitam dan berada di tempat yang gelap"..ikhlas buat diri ana dan hamba2 ALLAH yang disayangi::insyaaALLAH.   <3<3<3, إن الله يعلمون ..





 Keikhlasan di hati.....bermaksimal melakukan perbuatan yang baik untuk mewujudkan hasil dunia atau  akhirat dengan tujuan untuk mendapatkan (mardhatillah) keredhaan ALLAH subhanahuwataala sahaja.....iaitu tanpa mengharapkan apa2 pujian dari manusia, jin dan makhluk ALLAH yang berada di muka bumi ini...insyaallah...

Khas buat diri ana dan sahabat-sahabat yang disayangi..<3

Kita tutup majlis dengan surah a-a'shr..






 :::ربنا اغفرلى ولولدىّ وللمؤمنين يوم يقوم الحساب:::
:: Ya Tuhan kami...berikanlah keampunan aku dan ibu bapakudan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab(hari kiamat)..
.....ALLHUMMA AAMIIN.... 

Thursday, 24 May 2012

assalamualaikum...


Alhamdulillah..alhamdulillah masih diberi peluang untuk hidup di dunia ALLAH...
selagi ana masih bernafas..ingin berkongsi serba sedikit ilmu kepada sahabt2 semua.....


RENUNGAN TENTANG CINTA.. <3<3<3


Segala puji bagi ALLAH...dan selawat keatas nabi junjungan kita....
CINTA ada banyak..iaitu cinta akan ALLAH..cinta akan NABI...cinta akan ibu bapa dan cinta kepada sahbt2...dari cinta timbulnya rasa sayang..rindu..dan sebagainya..
Setiap manusia akan merasai cinta tersebut...
Setiap perasaan cinta dapat berubah kecuali perasaan cinta kpd ibu bapa kepada anak... 
Setiap perasaan sayang dan simpati dapat mengendur kecuali perassan syang san simpati kedua orang tua terhadap anak...
Setiap kepedihan hati kerana cinta dan kasih sayang dapat sahaja padam bila-bila masa kecuali yang memiliki oleh orang tua terhadap anaknya.
ALLAH s.w.t menyandingkan hak-hak kedua-dua ibu bapa dengan hak-hakNYA, oleh kerana itu, binasalah orang yang derhaka kepada kedua orang tua, betapa keras hatinya, betapa besr dosa yang ia perbuat dan betapa ia tidak mempunyai rasa malu kepada orang tuanya.... akan mendapat balasan dari  ALLAH...... waallahualam...


     JALAN YANG SELAMAT ADLH JALAN MENUKU KE RUMAH,
     HARI YANG PALING INDAH ADALAH HARI YANG DIISI DENGAN
     AMAL SOLEH... SAAT YANG PALING BURUK ADALAH KETIKA ENGKAU 
     MELAKUKAN KEJAHATAN TERHADAP ORANG LAIN....


sekian....dari ana...sama2 kita berdoa supaya kita termasuk anak2 yang soleh dan solehah..INSYAALLAH..AMIN YA RABBI... <3<3<3


Gambar: Aku Cinta Islam



Friday, 17 February 2012

DAPAT BABY BARU

ASSALAMUALAIKUM..WBT...


Alhamdulillah....akak ana selamat melahirkan baby yang ke-2...Bersyukur kepada ALLAH...kerana memudahkan urusan kakak ana melahirkan umat nabi. Semoga baby  yang baru dilahir menjadi muslimah sejati...nama baby baru HUMAIRAH NAZHIRAH..(nama sementara)...huhu..subhanaallah..cantik sungguh namanya..semoga ditetapkan...hehhe...utehnya selalu mendoakan yang terbaik untuk umat islam sejagat..insyaallah..<3...


ini lah baby nya...comelkan...like utehnya..hehheh<3...
membesar dengan sihat yea baby..jangan nakal2...jaga umi tau...
abg humaira must jeles sbb abi humaira must sygkan humaira lagi..heheh...





ini lah abang nya...HAZIM NAZHAN....<3..suke main ultramen....hahahha...x habis2 nak ultraman...jumpe kedai nak beli...jumpe kedai nak beli..asal nak beli.. jumpe kedai..heheh..,,
Nazhan jaga adk tau...jgn nakal2..jgn gaduh2 kat adk...tunggu uteh datang k...bulan 3 insyaallah uteh dtg dengan selamat...<3


Anak yang baru dilahirkan seumpama "kain putih"..yang mencoraknya ialah ibubapa yang selalu disisi mereka...ibubapa hendaklah memimpin anak2nya dengan baik dan menjadikan anak mereka anak yang soleh dan solehah....menginginkan anak soleh dan solehah..ibubapa hendaklah menjadi role model yang sempurna dengan menunjukkan sifat mahmudah..bukan dengan menunjuk sifat mazmumah..iaitu sifat tidak disukai oleh ALLAH..







"Apabila matinya anak adam teputuslah segalanya..kecuali pertama iaitu ilmu yang dipelajari didunia...ke-2 DOA ANAK YANG SOLEH..dan ke-3 amal jariah...yang dilakukan semasa hidup..."







ANAK2 JUGA memainkan peranan penting iaitu Mentaati Kedua Ibu Bapa


Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya: “ Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.”.....

waallahualam....sama2 kita berdoa semoga umat islam dipermudhkan urusan dan berjaya didunia dan akhirat...amin ya rabbala'lamin...<3
SEMOGA KITA MENJADI ANAK SOLEH DAN SOLEHAH...>_<